کد خبر: ۲۰۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
سلسله نشست‌های واکاوی حادثه متروپل آبادان با حضور مسئولان شهری برگزار شد. معاون شهردار این حادثه را محصول رانت دانست و از سوی دیگر نماینده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز گفت: در زمانی که برج آزادی ساخته شد نه نظام مهندسی وجود داشت و نه آئین نامه‌ها اما چون وجدان کاری وجود داشت، این برج هنوز پایدار است.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، در سومین روز از سلسله نشست‌های واکاوی حادثه متروپل آبادان گفت: فساد و قانون گریزی همه دستگاه‌های مرتبط و شخص سازنده در کنار تصمیم‌های شهرداری آبادان - که در این ساختمان دارای سهم بود- موجب حادثه شد و آنها باید جواب گویی افکار عمومی باشند.

آقامیری در ادامه هدف مجموعه کمیته عمران شورا از برگزاری و واکاوی علل مرتبط در سانحه مترو پل را تدوین لایحه‌ی مدون و کاربردی برشمرد تا در آینده از بروز و تکرار این گونه حوادث جلوگیری شود.

متروپل محصول رانت و کوتاهی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی است

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز گفت: در سال ۹۲ قراردادی بین شهرداری آبادان و سازنده متروپل منعقد شد و با استناد به آن قرار بود که ۹ طبقه روی همکف ساخته شود ولی بعداً ۳ طبقه هم اضافه شد. این ساختمان محصول رانت، بی دقتی و کوتاهی‌های نهادهای مختلف بود. لذا اگر درس‌های متروپل را بازخوانی نکنیم دوباره شاهد چنین فاجعه‌ای خواهیم بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر رعایت نکاتی اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین نکات نظام شهرسازی ایران، بازنگری در طرح‌های جامع تفصیلی است. چراکه طرح‌های تفصیلی کشور نشان داده‌اند که برای نظام شهری ایران کفایت نمی‌کنند. برای نمونه در این طرح‌ها ساختمان ۸ طبقه در معبر ۶ متری قانونی شمرده شده است.

او تأکید کرد: نظام فنی و مهندسی ما نیاز به بازنگری دارد. چگونه یک مهندس همزمان می‌تواند شاغل و ناظر باشد؟ بسیاری از ناظرین پروژه‌های کشور در نهادهایی مانند وزارت کشور و شهرداری مشغول هستند.  سال‌ها است که در خصوص مجری ذی‏ صلاح سخن می‌گوئیم. از ۱۶۸ ساختمانی که در تهران بررسی شد، فقط در ۲۲ درصد ساختمان‌ها، مجری ذی صلاح در محل پروژه حضور داشت. در واقع نظارت نباید صوری باشد. همچنین باید به تکنولوژی و کیفیت ساخت توجه داشت، برای نمونه هیچ مرجعی برای سنجش مقاومت بتن وجود ندارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: به لحاظ قانونی نیز، نظارت بر ساخت و ساز بر عهده سازمان نظام مهندسی کشور است که باید شاخص‌های این نظارت را تعریف کند و به صورت شفاف در دید عموم قرار دهد و نحوه نظارت را مشخص کند. همچنین نظارت عالی که به عهده وزارت راه و شهرسازی است باید تعریف شود. ضرورت دارد که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی دقت بیشتری کند.

او در پایان در دفاع از شهرداری آبادان گفت: در منطقه آزاد اروند، شهردار قدرتی ندارد چون منطقه آزاد است و بسیاری از مشکلات آن منطقه به علت عدم حرف شنوی از شهردار است. لذا این موضوع مشمول کمیسیون ماده ۸ می‌شود.

در جریان برگزاری سومین روز از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد فرو ریختن ساختمان مترو پل آبادان، کارشناسان مدعو به اظهار نظر در خصوص آسیب شناسی بروز این فاجعه پرداختند.  رحیم انصاری عضو پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور گفت: ساختمان متروپل دچار پدیده خرابی نامتناسب در ساختمان شده است که این پدیده به صورت پیش رونده است و درواقع با یک انفجار، خرابی به طبقات مختلف سرایت می‌کند.باید تمهیداتی برای مناطقی از ساختمان که آسیب پذیرند، دیده و سیستم‌های مقاوم ساز تعبیه کنیم.

عضو پژوهشگاه سوانح طبیعی به عنوان راهکار اظهار داشت: رویکردهای طراحی مبتنی بر ریسک و سناریو محور بودن در کنترل سازه‌های فاجعه بار، می‌تواند با پرداخت صریح به بسیاری ابهامات آئین نامه در خصوص وضعیت سازه، کاستی‌های طراحی عملکردی را بر طرف کند.

برج آزادی به خاطر وجدان کاری هنگام ساخت پابرجاست

همچنین مرجان میری نماینده معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: قانون‌های ما باید اصلاح شوند. اگر کارایی داشتند دچار چنین وضعی نمی‌شدیم.باید طراح و ناظر را یکی ببینیم. درواقع طراح باید بر ساخت طرح خود نظارت کند. این در حالی است که در حال حاضر طراح اصلاً نمی‌داند که با ساختمان او چه می‌شود.

میری با بیان اینکه تمامی روابط موجود در سیستم ساخت و ساز باید بازنگری شوند، افزود: در زمانی که برج آزادی ساخته شد نه نظام مهندسی وجود داشت و نه آئین نامه‌ها، اما چون وجدان کاری وجود داشت امروز پایدار است.

راهبردهای کاهش خطرپذیری لرزه‌ای شهر تهران را در دستور کار قرار دهید

عسگریان عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر نیز پیشنهاد داد:« پروژه‌ای برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته است و عنوان این پروژه «تدوین راهبردهای کاهش خطرپذیری لرزه‌ای ساختمان‌های شهر تهران» است که یک برنامه بیست ساله هم برای آن در نظر گرفته شده است. لذا پیشنهاد می‌کنم شورا این برنامه کاهش خطرپذیری و افزایش ایمنی را برای ایمنی شهر تهران در دستور کار قرار دهد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار